بخش اول:


مسئولیت مدنی یکی از اقسام مسئولیتهای برشمرده شده در نظام حقوقی ما می باشد که از رهگذر این مسئولیت،، زیان‌دیده می تواند خسارتهای وارده به خویش را،در صورت تحقق ارکان مسئولیت، از وارد کننده زیان دریافت نماید.

اما گاهی در وقوع زیان و خسارت، خود زیان‌دیده مرتکب اعمالی شده(فعل) یا از انجام اقدامات احتیاطی لازم اجتناب نموده(ترک فعل)که ورود خسارت نتیجه اقدام خود زیان‌دیده بود و یا حداقل اقدام وی در ورود خسارت موثر بوده است.در چنین مواردی وارد کننده زیان یا از مسئولیت به طور کلی مبرا شده یا میزان مسئولیتش کاهش می یابد. اینگونه اقدامات، تحت عنوان تقصیر زیان‌دیده تعریف و بررسی می گردد.

ارکان مسئولیت مدنی:

در دعوای مسئولیت مدنی، زیان‌دیده برای دریافت خسارت می بایست سه رکن را اثبات نماید:

  • اول : ورود زیان
  • دوم : فعل زیانبار
  • سوم : رابطه سببیت یا علیت میان زیان و فعل زیانبار

در مواردی که مبنای مسئولیت مبتنی بر تقصیر است خواهان علاوه بر این سه عنصر، می باید تقصیر را نیز اثبات نماید.

مفهوم تقصیر زیان‌دیده در قانون:

ماده ۹۵۳ قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷ مقرر می دارد :

“تقصیر اعم است از تعدی یا تفریط”

تعدی در ماده ۹۵۱ و تفریط در ماده ۹۵۲ تعریف شده است. با الهام از این مواد می توان تقصیر را اینگونه تعریف کرد:

“تقصیر عبارت است از فعلی(تعدی) که نمی بایست انجام داده شود، یا ترک فعلی (تفریط) که می بایست انجام داده شود”.

مفهوم تقصیر زیان‌دیده معمولاً عبارتست از: عدم انجام مراقبت متعارف برای حفظ سلامت یا حفظ منافع خود از اموال و حقوق، در همان شرایط خارجی وقوع حادثه یا رفتاری که هرگاه یک شخص متعارف در شرایط حادثه قرار بگیرد، مرتکب آن نمی شود.

بنابراین اصطلاح تقصیر زیان‌دیده شامل تقصیر عمدی و غیر عمدی، فعل و ترک فعل ،تقصیر بعدی زیان‌دیده و نیز تقصیر وی هنگامی که علت منحصر ورود زیان است، می شود.

معیار تقصیر:

بطور کلی معیار تقصیر زیان‌دیده مانند معیار تعیین تقصیر، معیاری نوعی است ، یعنی رفتار ( مراقبت و احتیاط) یک انسان متعارف در آن اوضاع و احوال .

با پذیرش این معیار صغیر غیر ممیز و مجنون نیز تحت شرایطی مسئول تلقی می شوند. زیرا رفتار انها با رفتار انسان متعارفی که دارای تمییز و اراده است سنجیده می شود.

در نظام حقوقی ما ملاک تعیین تقصیر ، تخلف از قانون ، عرف یا اخلاق است. با توجه به نفوذ اخلاق مذهبی در جامعه ما که حفظ جان و مال را واجب دانسته و حتی احکام مسلم دینی از جمله حرمت را در موردی که جان یا مال فرد در خطر باشد ( ضرر یا عسرو حرج ) البته حسب نوع خطر ، برداشته است ،دامنه مصداقهای تقصیر گسترده تر شده است.

شرایط تحقق تقصیر زیان‌دیده:

برای اینکه تقصیر زیان‌دیده قانوناً در وقوع خسارت مؤثر باشد،جمع شرایطی لازم است. این شرایط را می توان اینگونه برشمرد:

۱- تقصیر؛

ضرورت وجود تقصیر از این نکته استنباط می شود که زیان‌دیده همیشه به نحوی در ایجاد زیان مداخله و به آن کمک می کند . زیرا اگر زیان‌دیده به هنگام وقوع حادثه در مکان وقوع آن قرار نگرفته بود ، خسارت به بار نمی آمد . پس این تنها تقصیر زیاندیده است که می تواند بر روی مسئولیت خوانده مؤثر واقع شود . بدین ترتیب ضروری است که رفتار زیان‌دیده به گونه ای باشد که تقصیر تلقی شود .

یعنی تقصیر زیان‌دیده نیز ممکن است عمدی یا غیرعمد باشد. همچنانکه ممکن است به صورت فعل یا ترک فعل بروز کند .

۲- انتساب عمل به زیان‌دیده ؛

عمل یا رفتار مؤثر در ایجاد زیان، از زیان‌دیده و یا از کسی سرزده باشد که زیان‌دیده، در قبال اعمال وی مسئول است. مثلاً خدمتکاران ، خویشاوندان ، مسافران و بیمه شدگان ، کارگران یا کارکنان شخص زیان‌دیده و…

۳- رابطه سببیت ؛

بین رفتار زیان دیده و زیان وارده رابطه سببیت ( عرفی ) وجود داشته باشد و وی در ورود ضرر نقش فعالی را ایفا کند. رفتار زیان‌دیده باید سبب متعارف و عملی کل خسارت یا بخشی از خسارت به بار آمده باشد، تا حسب مورد، عامل ورود زیان از تمام یا قسمتی از مسئولیت معاف گردد .

مفهوم تقصیر زیان‌دیده از منظر فقهی:

مفاد قاعده تقصیر زیان‌دیده در حقوق اسلامی نیز وجود دارد و در قاعده «اقدام» و قاعده “تحذیر” متبلور است.

 قاعده اقدام:

“اگر کسی در مال خود اقدامی کند که به ضررش باشد، کس دیگری نسبت به این اقدام و به نفع او، هیچ مسئولیت مدنی یا قهری ندارد”

قاعده تحذیر:

“اگر کسی قبل از انجام دادن کاری هشدار دهد، ولی شنونده به هشدار او توجه نکند و به علت آن کار جنایتی به وجود آید، هشدار دهنده مسئولیتی نخواهد داشت”

ولی آیا این بدان معناست که در فقه در همه موارد اقدام زیان‌دیده به ضرر خود، مانع جبران خسارت او می‌گردد و او را از مطالبه خسارت محروم می‌سازد؟ یا اینکه اقدام زیان‌دیده در کنار تقصیر دیگری موجب تقسیم مسئولیت می‌گردد؟

با وجود این، تقسیم مسئولیت در صورتی که اقدام یا تقصیر زیان‌دیده و تقصیر دیگری موجب بروز خسارت شده باشد چگونه خواهد بود؟

اکنون در برخی مقررات فعلی داخلی، دخالت زیان‌دیده مطلقا هیچ بخشی از خسارت را کاهش نمی دهد، مگر اینکه قاضی دادگاه آن را تجویز نماید.

مثلا در ماده ۴ قانون مسئولیت مدنی مصوب ۱۳۳۹ می خوانیم:

“دادگاه می تواند میزان خسارت را در موارد ذیل تخفیف دهد :۱..۲…۳- وقتی‌که زیان‌دیده به نحوی از انحاء موجبات تسهیل زیان را فراهم نموده یا به اضافه شدن آن کمک و یا وضعیت وارد کننده زیان را تشدید کرده باشد”.

از لحن این ماده بر می آید که تقصیر زیان‌دیده اصولا نقشی در کسر بخشی از خسارت ندارد و تنها اگر دادگاه مناسب دید،خسارت را کاهش می دهد.بدیهی است که میزان آن نیز در اختیار دادگاه است……

ادامه مقاله در آینده در دسترس مراجعین محترم قرار خواهد گرفت.

نوزادان و کودکان به عنوان آسیب پذیرترین اقشاریک جامعه، همواره مورد حمایت قوانین وضع شده در جوامع مختلف بوده اند. ادیان مختلف نیز به انحاء مختلف هر گونه آسیب رساندن به آنان را حتی در مرحله جنینی منع نموده و عقوبت و مجازاتهای دنیوی و معنوی برای این عمل در نظر گرفته اند. دین اسلام نیز ازاین قاعده مستثنی نیست، به طوریکه سقط جنین در اسلام قتل نفس محسوب می گردد و در قوانین جزایی نیز جرم بوده و برای مرتکب آن، مجازات حبس و دیه تعیین گردیده است.

اما مواردی وجود دارد که قانون، استثنائا اجازه سقط جنین را تحت شرایطی خاص اعطا و مجازات فاعل یا فاعلین را ساقط نموده است. این نوع از سقط “سقط جنین قانونی یا درمانی” است که در این مقاله شرایط آن بررسی و  به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

۱- انواع سقط جنین کدام است؟

۲- سقط جنین درمانی تحت چه شرایطی امکانپذیر است؟

۳- مستندات قانونی سقط درمانی کدام است؟

۴- مراحل دریافت مجوز سقط درمانی چیست؟

انواع سقط جنین:

سقط جنین به سه صورت انجام می گردد:

  • خود به خودی یا ناخواسته
  • غیرقانونی یا جنایی
  • قانونی یا درمانی

تعریف انواع سقط :

سقط جنین خود به خودی یا ناخواسته:

سقط خود به خودی جنین، معمولا ناشی از نوعی اختلال جسمی و ناتوانی مادربرای نگهداری جنین در رحم  است که در واقع بدون دخالت پزشک یا خود مادر و به تعبیری بدون هیچ اراده و اختیاری رخ می‌دهد.

این نوع از سقط قطعا تبعات قانونی و شرعی نخواهد داشت، زیرا اختیاری و عمدی نیست.

سقط جنین غیرقانونی یا جنایی:

سقط جنایی، معمولا در مراکز غیرمجاز و به صورت زیرزمینی انجام می‌شود.در قانون مجازات اسلامی، برای سقط جنین، حتی پس از دمیده شدن روح در آن، قصاص در نظرگرفته نشده اما دیه و مجازات تعزیری پیش‌بینی و مقرر شده است.

به موجب ماده ۳۰۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲:

«جنایت عمدی بر جنین، هرچند پس از حلول روح باشد، موجب قصاص نیست. در این صورت مرتکب علاوه بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری محکوم می‌شود».

سقط درمانی یا قانونی :

این نوع از سقط به موجب قانون و با رعایت شرایط و ضوابط مقرراز سوی قانونگذار، صورت گرفته و مجاز می باشد.

شرایط قانونی سقط درمانی:

شرایط قانونی برای صدور مجوز سقط درمانی به دو گروه تقسیم می‌شود؛

  • شرایط مربوط به ناهنجاری‌های جنینی
  • شرایط مربوط به وجود یک بیماری جدی در مادر

در خصوص ناهنجاری‌های جنینی، سن بارداری باید زیر ۱۹ هفته باشد. مشکلات جنین به حدی باشد که به تشخیص سه متخصص مربوطه، نگهداری این نوزاد برای مادر مشقت بار و غیر قابل تحمل باشد.

این تشخیص باید به تائید پزشکی قانونی رسیده باشد. تشخیص قطعی ناهنجاری با آزمایش ژنتیک معتبر و یا سونوگرافی معتبر صورت می‌گیرد.

درخصوص بیماری جدی مادر، اگر سن بارداری زیر ۱۹ هفته باشد، تصمیم گیری با پزشکی قانونی است.اما در صورتیکه سن بارداری بالای ۱۹ هفته باشد، ضروری است سه پزشک متخصص مربوطه، وجود خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری را تشخیص داده و به تائید پزشکی قانونی برسد.

در هر دو حالت تنها رضایت آگاهانه و کتبی مادر جهت سقط کفایت می نماید.

این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین و یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می انجامد تصوری کاملا نادرست است. زیرا تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود و یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری، برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد، به صدور مجوز منجر خواهد شد.

بنابراین شرایط قانونی سقط درمانی عبارتند از:

۱- سقط د‌‌رمانی تنها تا قبل از اتمام چهارماهگی(ولوج روح) امکان پذیر است. یعنی سن بارداری باید کمتر از ۱۹ هفته باشد. اگر سن باردای از ۱۹ هفته گذشته باشد به دلیل ولوج روح در جنین، امکان صدور مجوز به هیج وجه وجود نخواهد داشت و د‌‌لیل آن، حرمت سقط جنین پس از ولوج روح است.

۲- ادامه بارداری برای جان مادر خطرناک باشد .

۳- وجود ناهنجاری در جنین به گونه ایی باشد که بعد از تولد موجب حرج مادر شود. حرج مادر به این معنی است که نگهداری از طفل برای مادر مشقت بار باشد.

۴- خود عمل سقط جنین برای مادر خطر بیشتری نداشته باشد .

۵- تنها رضایت مادر برای سقط لازم است و رضایت یا اجازه پدر در این باره ضرروی نیست.

۶- تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین یا ناقص‌الخلقه بودن برای صدور مجوز الزامی است.

۷- صدورمجوزنیزبرعهده سازمان پزشکی قانونی است و این سازمان مرجع خاص رسیدگی کننده به این موضوع است.

مستندات قانونی:

در ابتدا در بخشنامه شماره ۴۱۷۶/۱ مورخ ۱۱/۹/۸۲ سازمان پزشکی قانونی کشورمقرر شده بود:

در صورتی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی (تنها در ادارات کل پزشکی قانونی استانها) مورد پذیرش قرار می‌گیرد، البته در صورت دستور مقام قضایی یا درخواست زوجین یا معرفی نامه پزشک معالج قبل از ولوج روح (چهارماهگی).

متعاقبا قانون سقط درمانی در سال ۱۳۸۴ به‌ صورت ماده واحده تصویب شد.

در متن ماده واحده آمده است:

« سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به‌علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد، قبل از ولوج روح(چهارماه) با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسؤولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد»

سقط جنین درمانی

مراحل دریافت مجوز سقط درمانی:

  • مراجعه به اداره پزشکی قانونی مرکز استان
  • پرکردن فرم درخواست سقط جنین درمانی توسط مادر،در صورتی که مادر باردار قدرت تصمیم‌گیری نداشته (مثلا عقب‌مانده ذهنی باشد) و دارای قیم قانونی باشد فرم درخواست سقط جنین توسط قیم وی تکمیل می شود. در غیر این صورت باید از مرجع قضایی نامه داشته باشد.
  • دریافت مدارک مربوط به سن بارداری، ناهنجاری‌های جنین یا بیماری مادرشامل سونوگرافی‌های نشان دهنده سن بارداری و مدارک مربوط به بیماری خود و یا ناهنجاری‌های جنین.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل و بررسی پرونده سقط جنین درمانی شامل مدارک معتبر شناسایی (کارت ملی مادر، شناسنامه و فتوکپی آن)، فرم تکمیل شده درخواست در مرکز مدارک و آزمایش‌های مشخص کننده سن بارداری، بیماری مادر و یا ناهنجاری‌های جنینی و فتوکپی آنها است.